TEGNINGER FOR FOLKET – TIL FOLKET – MOD FOLKET?

Af Jørn Stjerneklar

På tide at skrive lidt om satire og tegninger på det afrikanske kontinent. Om hvordan politisk og ikke mindst politisk korrekt pres kan forhindre ytringsfriheden. Uanset om det er pres fra oven eller pres fra neden.

Agurketidens debat om racistiske tegninger, om racistiske vittigheder og om, at man ikke må tale engelsk til sorte i Danmark har i mine øjne været grotesk, bizar og helt ude i urskoven. Ikke mindst set i lyset af de problemer afrikanske tegnere lever med og tegner. Hver dag.

Når vi åbnede vores avis hver morgen i Kenya igennem mange år, Daily Nation, var det første vi gjorde at slå op på Gado’s tegning. Og han er den første i mine kommende præsentationer her på sitet. En kenyansk satiriker, som i årtier har udfordret gængse normer. For både magthavere og folket generelt.

Han har oplevet, hvordan pres selv i et af Afrikas mest pressefrie lande fik ham fyret fra en arbejdsgiver, der ellers altid har stået for opposition mod magten og rimeligt frimodigt har talt alt og alle imod.

Godfrey Mwampembwa, ‘Gado’, blev fyret fra Nation Media Group efter hårdt pres fra to landes præsidenter. Denne tegning var dråben.

Hvis du analyserer den for, hvad den er, en tegning, så bemærk stereotyperne han bruger i sin pen. Store læber, opsat hår ‘a la vilde negre’, afro og ikke mindst paryk og bastskørter. Jeg har ‘Hvis jeg var en rig mand’ i tankerne, erstattet af ‘Hvis jeg var en sort mand’ i stedet. Det er jeg ikke, men ‘Gado’ er og han slipper selvfølgelig fri for at blive blameret for den slags racistiske stereotyper. Han bruger dem til at gøre grin med Tanzanias daværende præsident Kikwete og samtidig får han fortalt, hvem der bakker lederen op.

Skønt at se, og det må siges at virke, når man efter 23 år får en tvungen orlov på et år som gave fra arbejdsgiveren, for så at blive fyret året efter i 2016, når du igen møder på arbejde.

Den her med aberne var aldrig gået i Danmark. At han spiller på den klassiske japanske, buddhistiske figurgruppe er indlysende, og med tilføjelsen af aben med røven i vejret og hånden, der holder lort inde, tager han skridtet videre. Han læner sig tilmed op af den klassiske europæiske raceteori, der sammenligner de sorte med aber. Alt i alt en tegning, der havde givet ham en politianmeldelse fra Ærø helt over til København. Den Afrikanske Unions aber…

Sidst men ikke mindst, skal I også se en kenyaner med spyd og bar overkrop. Her i klassisk Masai-position.

Gado er blevet kald den vigtigste afrikanske satiretegner af Sydafrikas Jonathan Shapiro, ‘Zapiro’, som jeg skriver om næste gang.

At tegninger kan ændre lovgivninger, hersker der ingen tvivl om. Jeg håber bare ikke at presset fra sikkert velmenende mennesker til at få forbud mod både satire og karikatur vil lykkes.

 

I Kenya er det lykkedes at få forbud på forbud kørt ind i lovgivningen. Hvis Gado havde lavet en lignende tegning i dag, den som fik ham fyret, ville han kunnet få en bøde på 35.000 kroner og op til to år i skyggen. Lad os for hans og vores egen skyld fastholde retten til at tegne tegninger og bruge dem i hverdagen. Uanset om de støder nogle udvalgte grupper.

Se Gado på dette indslag fra Al Jazeera, hvor han også beretter om presset fra alle sider – fra præsidenter til feminister. Det er en god fortælling.

Læs portrættet af næste tegner, Zapiro.

 

AfspilAfspil